Ošetrenie ochorení zubnej drene

Endodoncia = ošetrenie koreňových kanálikov zuba, je metóda moderného zubného lekárstva, vďaka ktorej môžeme zachrániť aj zuby, u ktorých došlo k nezvratnému poškodeniu zubnej drene. Endodontické ošetrenie je často jediná možnosť záchrany zuba pred vytiahnutím, pričom zabraňuje šíreniu infekcie zo zapáleného zuba do tela, a tým ďalším zdravotným komplikáciám.

Ako zistím, že potrebujem ošetriť koreňové kanáliky?

Často na poškodenie zubnej drene upozorní bolesť. Niektoré zápalové procesy sú však bez akýchkoľvek príznakov, no je ich možné diagnostikovať klinickým vyšetrením, či pomocou Rtg snímky, a upozorní na nich zubný lekár.

Kedy ochorenie zubnej drene bolí, a kedy nie?

Ochorenia zubnej drene sa delia do viacerých kategórií. Môžeme ich deliť podľa rozsahu poškodených tkanív, podľa priebehu... Základné rozdelenie je na akútne (začínajú rýchlo, trvajú krátko a majú intenzívne príznaky) a chronické (majú zdĺhavý priebeh).

Pri akútnom zápale je príznakom spontánna bolesť zuba, ktorá sa zvykne zhoršovať vo večerných a nočných hodinách. Reakcia na studené a teplé podnety je zvýšená a môže mať pulzujúci charakter. Často pri takomto zápale neúčinkujú ani lieky proti bolesti. Pri chronickom zápale sú bolesti neurčité, miernejšie, dokonca môžu chýbať.

Keď sa takýto zub neošetrí, zubná dreň odumiera alebo sa zápal ďalej šíri za hrot koreňa do kosti a vzniká periodontitída. U akútnej formy sú spontánne bolesti zuba, pocit vystúpeného zuba, záhryzová bolesť, či dokonca zvýšená telesná teplota. Chronický zápal prebieha len s miernymi príznakmi alebo úplne bez príznakov. Pri periodontitíde dochádza ku zničeniu kosti v oblasti hrotu koreňa. To je už pre nás viditeľné na RTG snímke. Ak zápal nie je včas ošetrený, šíri sa ďalej a vzniká tzv. okoločeľustný zápal. Pacient má vysokú telesnú teplotu, je malátny, opuchnutý a čo je najhoršie, hrozí ďalšie šírenie zápalu do celého organizmu.

Končí každá bolesť zuba endodontickým ošetrením?

Nie. Príčin bolesti zubov (zvýšenej citlivosti) je hneď niekoľko. Najčastejším je neošetrený zubný kaz, odhalené krčky  zubov, či bolesť ďasna z rôznych príčin. Dôležité je na takéto pocity upozorniť svojho zubného lekára, aby sa príčina bolesti odstránila čo najskôr, a aby neprerástla do ireverzibilného poškodenia zubnej drene, kedy sa už endodontickému ošetreniu nevyhneme.

Bude ošetrenie bolieť?

Ošetrenie koreňových kanálikov si netreba nevyhnutne spájať s bolestivým ošetrením, i keď ste možno počuli mnoho nepríjemných skúseností od svojich známych. Vďaka súčasným možnostiam lokálneho znecitlivenia vieme i takéto náročné ošetrenia zvládať bezbolestne.

Ako takéto ošetrenie prebieha?

Cieľom je vyčistenie kanálika od zapálených tkanív a baktérií. Často sú potrebné viaceré návštevy. Pri prvej návšteve vám koreňové kanáliky vyčistíme pomocou špeciálnych endodontických nástrojov, vydezinfikujeme a vyplníme dočasnou liečivou vložkou na niekoľko týždňov. Pri ďalšej návšteve, keď je zub bez bolesti na poklop, bez spontánnej bolesti, pristúpime k definitívnemu zaplneniu koreňových kanálikov pomocou gutaperčových čapov. V niektorých prípadoch je potrebné do vyplneného kanálika zaviesť koreňový čap a zub ošetriť korunkou.

Zmení sa mi farba zuba?

Ak raz zubná dreň odumrie, prípadne sa odstráni zo zuba endodontickou liečbou, zub viac nemá hydratačný mechanizmus, a teda môže dochádzať ku farebným zmenám – tmavnutiu. Táto situácia však nie je neriešiteľná, zub vieme vybieliť vnútorným bielením, aby “ladil” s farbou susediacich zubov.

Koľko ma to bude stáť?

Kvalitné endodontické ošetrenie je jedným z najnáročnejších ošetrení v zubnom lekárstve vôbec. Preto je aj cena ošetrenia vyššia.

Stále však platí, že najlepší a najlacnejší implantát, je správne endodonticky ošetrený zub.

Môže bolieť aj mŕtvy zub?

Ošetrenie koreňových kanálikov je dôležité vnímať, ako zubný výkon nutný na zachovanie poškodeného zuba, avšak stopercentné vyliečenie nevieme vopred predpovedať. Za úspešné ošetrenie považujeme, keď takto ošetrený zub vydrží v dutine ústnej ďalších 5 rokov. V mnohých prípadoch však endodonticky ošetrené zuby fungujú i niekoľko desiatok rokov. Pri akýchkoľvek bolestiach po ošetrení koreňových kanálikov je potrebné vyhľadať zubného lekára.

Ako sa tomuto ošetreniu vyhnem?

I tu platí pravidlo: “Prevencia je lepšia ako liečba.” Odporúčame absolvovať pravidelne dentálnu hygienu, minimálne raz ročne. Pravidelné preventívne prehliadky, deti do 18 rokov dvakrát ročne, dospelí raz ročne. Ošetrenie zubného kazu v začiatočnom štádiu. Pravidelné Rtg kontroly. A hlavne aspoň raz denne si poriadne očistiť zuby od zubného povlaku, nezabúdať na medzizubné priestory!!!

DOHODNITE SI TERMÍN KONZULTÁCIE